Excel databases

Excel databases

In Excel kun je eenvoudige databases maken. Met eenvoudig bedoelen we een platte database, waarin alle records onder elkaar staan en die allemaal dezelfde velden hebben. Excel databases hebben veel voordelen ten opzichte van zgn. relationele databases: ze zijn snel en eenvoudig te maken en gebruikers hebben geen speciale opleiding nodig om zo’n database te maken.

Zulke Excel databases werken als een complete database met je Excel formules en vormen de basis voor rapporten en overzichten.

Excel 2007 en volgend

In Excel 2007 heeft Microsoft een nieuwe functionaliteit geïntroduceerd: Excel Tabellen.

Door het definiëren van een gebied met Excel gegevens als tabel, geeft Excel elke kolom automatisch een naam. Invoegen van regels en kolommen gaat door simpel te klikken, waarbij Excel de tabel functies in stand houdt voor de hele tabel. Zo'n tabel is bij uitstek de bron voor een database in Excel.

Refereren aan de database

Als je in formules naar je database wil refereren gebruik je namen in plaats van cel referenties zoals A1, B2 etc. Een voorbeeld van een naam referentie in een SOM formule is: =SOM(Tabel1[Bedrag]) voor de kolom Bedrag. Je ziet aan deze formule dat Excel je werk bespaart, want als je regels toevoegt aan de tabel hoef je de formule niet aan te passen.

Vragen of hulp bij het toepassen van databases in Excel?

Een training of workshop volgen voor Excel databases?

Reactie plaatsen